het huis van kwaliteit
Het Huis van Kwaliteit is een model dat door mij is ontwikkeld en wat ik gebruik om complexe situaties te analyseren. Hierdoor kijk ik met gepaste afstand en objectief naar de situatie
WAAROM HET HUIS VAN KWALITEIT
Kwaliteit in de zorg vind ik belangrijk. Kwalitatief goede zorg is verantwoorde zorg (effectief, veilig en persoonsgericht). Het model Het Huis van Kwaliteit laat zien wat nodig is om dit te bereiken. Het helpt mij tijdens het analyseren van complexe situaties. Bijvoorbeeld: tijdens een intakegesprek met jou als opdrachtgever is het voor mij belangrijk om het doel helder te krijgen. En soms spelen er niet één, maar meerdere zaken in een organisatie of team. Het model helpt om breed te kijken, hoofd- en bijzaken te scheiden, zodat ik een plan van aanpak kan maken. Mét de juiste stappen en in de juiste volgorde.
Met het model Het Huis van Kwaliteit in mijn achterhoofd, zorg ik ervoor dat ik objectief en met een gepaste afstand situaties bekijk. Tijdens de QuickZorgScan en de Coaching – on – the -Job bijvoorbeeld zijn, naast de gesprekken met de medewerkers, mijn observaties van belang. Wat zijn de behoeften van het team en/ of organisatie, wat zijn de ontwikkelpunten en op welk gebied speelt zich dat af?
Deze observaties vind je terug in het kwaliteitsrapport die je van mij ontvangt na de QuickZorgScan. Of deze deel ik met je tijdens evaluatiemomenten gedurende het verbetertraject, zodat we kunnen ‘sparren’ over het plan van aanpak. Zijn we nog op de goede weg, moet er iets aangepast worden of is er bijvoorbeeld iets anders nodig in het team?
de korte versie
Om een huis te bouwen is als eerste een stevige ondergrond nodig, de fundering. De Missie, Visie en Waarden van de organisatie. Dit is de basis waar je verder op kunt bouwen. De bouwstenen zijn de pijlers. In dit model zijn het vier pijlers: Cliënt, Netwerk & Cliënt, Ik & Cliënt en Team & Cliënt. De fundering moet stevig zijn, maar ook de pijlers moeten in voldoende mate aanwezig zijn om kwaliteit in de zorg en ondersteuning aan de cliënt te leveren. Wanneer dit niet het geval is, gaat het huis wankelen en stort het in. Met andere woorden: dit gaat dan ten koste van de kwaliteit van de zorg en ondersteuning aan de cliënt.
uitgebreide versie huis van kwaliteit
Heb je na het lezen nog vragen of ben je nieuwsgierig naar de uitgebreide versie van Het Huis van Kwaliteit? Want die is er uiteraard ook. Dan spreek ik graag met je af zodat ik al jouw vragen kan beantwoorden en het model met voorbeelden kan toelichten. Je kan me bereiken via 06 – 30963858 of stel je vraag via onderstaand contactformulier. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.
kennismaken
Wil je kennismaken? Lees dan meer over mij bij Linda Vertelt of neem vrijblijvend contact met me op. Ik ben bereikbaar op 06 – 30963858 of stuur een e-mail naar info@bostrainingenadvies.nl